torsdag 14 april 2011

Åskväder

Här, några hundra kilometer norr om ekvatorn kommer mörkret alltid snabbt, och alltid samma tid, ca 19.00 på kvällen. Mörkret är också på något sett mörkare än hemma i Finland. I går kväll ca niotiden fick en liten regnskur. Det var inte mycket, men antagligen var det mycket laddning i luften, inte bara på grund av guvernörsvalet, som var i går, utan även på grund av åskväder. Som följd av detta for strömmen i hela byn.

När strömmen for, satt jag till all lycka ute på verandan och jobbade med min dator. Mörkret omkring mig var mycket kompakt, men med hjälp av datorns läslampa, kunde jag söka mig in i rummet, hitta min telefon, med vars ficklampa det var sedan lätt att fungera. Efter en kvart kom strömmen tillbaka, men den var inte på mer än en minut, så kom det en skarp blixt från en transformator ute på gatan, och så var allt svart igen. I det här skedet började personalen dela ut stearinljus. Även jag fick mitt, och då var det åter lättare att fungera.

Stearinljuset räckte dock inte till att läsa eller något annat, så jag satte mig åter ute på balkongen, och tittade på åskvädret som drog över. Det intressanta med detta åskväder var, att det medförde en massa blixtar högt uppe i skyn, men på hela kvällen hörde jag inte ett enda åskbuller. Några nedslag märkte jag inte heller. Efter en stund gick jag och sova. Halv två på natten vaknade jag av att rummet badade i ljus, vi hade fått strömmen tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar