söndag 3 april 2011

Transparens av polisverksamhet

Avslutade just läsningen av Stieg Larssons Flickan som lekte med elden, och påbörjade Vikas Swrpurs Slummens miljonär. I båda beskrivs en del av polismakten som tillsluten och missutnyttjande av sin möjlighet att hämlighålla sin verksamhet. Om ens en liten del av det som beskrivs i böckerna stämmer, är verkligheten skrämmande. Den ena boken utspelas i Sverige och jag tvivlar inte en sekund på att inte motsvarande förseelser kan ske även i Finland. Geom att hämligstämpla dokument kan myndigheterna påverka beslut i önskad riktnig.

Mina personliga upplevelser av den finska polisen är på inget sätt uppmuntrande. Jag har personligen deltagit i en diskussion där Kyrkslätts polismästare Rune Swahn hotat med motåtal, och vägrat göra neutral utredning över sina egna konstaplars osakliga, och antagligen olagliga beteende. I fallet skulle polisernas ord stå mot en 14 årings ord. I polisprotokollena finns ingenstans återgivet vad poliserna gjorde eller sade.

Dokument som hämligstämplas borde alltid behandlas av en opartisk arbetsgrupp som fattar beslutet om dokumentet kan hämligstämplas. Hela EU kryllar av hämligstämplade dokument som oftas är på säkerhetsnivån att vad ordförande skall äta till middag.

Varenda en gång polisen i Finland får utökade rättigheter, fast bara automatisk överhastighetsbevakning, anser jag att det är ett steg mot polismakt och inskränkning på det öppna samhället. Dessa kamerapengar kunde väl användas till viktigare ändamål så som att förbättra polisens möjligheter att komma åt korrumption och trafficing.

1 kommentar:

  1. Känner till Rune från 2006 tiden. Det intressanta är ju att i alla brottsanmälan och andra protokoll beskriver dom ej deras eget handlande. I polisens sk. Patja (egen inre databas) finss även något om vad dom har gjort men har ej kännedom om hur och vart datan går och om dom tar bort polisens aggerande i något skede. Hurudant fall gällde det med de 14 åringen?

    SvaraRadera